english
En

ایچری شهر،قدیمی ترین جاذبه ی باکو

Rate this post

ایچری شهر کجاست؟

در مقدمه تا به حدودی به این اشاره کردیم که ایچری شهر در باکو کجاست. بله! ایچری شهر یا اولد سیتی باکو (Old City)، در واقع اولین هسته ی شکل گیری شهر باکو که پایتخت فعلی کشور آذریابجان است، می باشد. ایچری شهر را به زبان ترکی آذربایجانی به معنای شهر قدیمی است و به صورت İçəri Şəhər نوشته می شود.

این بافت قدیمی و تاریخی را به عنوان ارگ باکو هم می شناسند. این قسمت تاریخی باکو در بین قرون ۹ تا ۱۱ میلادی شکل گرفته است.

با این حال با توجه به وجود آثار مرتبط با دوره ی پارینه سنگی این قسمت از باکو بالای هزاران سال است که وجود دارد. از آن زمان به بعد هم می توان آثار و علائم حضور تمدن های مختلف و فرهنگ های متفاوت از اقوام مختلفی مثل ایرانیان در دوره ی شیروانیان، زرتشتیان و ساسانیان و حتی تا همین اواخر قاجار، عرب ها، عثمانیان و روس ها در این مکان مشاهده کرد.

در حال حاضر ایچری شهر در باکو یکی از آثار باستانی و مهم در این شهر است که در لیست یونسکو در سال ۲۰۰۰ میلادی به ثبت رسمی و جهانی در آمده است. با این حال در قسمت های مختلف ایچری شهر در باکو قسمت هایی وجود دارد که بارها مورد بازسازی قرار گرفته است.

دولت آذربایجان با دستور مستقیم رئیس جمهور این کشور آقای الهام علی اف، بازسازی های اساسی و اصولی را بر روی این سایت تاریخی انجام داده اند. به همین خاطر در کنار تمام بازسازی هایی که بر روی این شهر انجام شده است، ایچری شهر در باکو هنوز ساختار رنسانسی خود را حفظ نموده است.

البته این روند در زمانی که مرکز تاریخ و معماری آذربایجان تاسیس شد نیز روند بهتری پیدا کرد و تمام تلاش ها و اقدامات لازم برای حفظ این قلب تاریخی و باستانی در شهر باکو انجام پذیرفته است. همچنین اولد سیتی باکو در پروژه های حفاظتی مرمت و بازسازی که با ارزش های محیط زیست نیز در یک راستا قرار می گیرد نیز حضور دارد.

آن قدر این قسمت از شهر برای آذربایجانی ها ارزشمند است که پروژه های حفاظت از آن تحت نظر خانم مهربان علیوا که همسر الهان علی اف است، می باشد. ایچری شهر در شمال غربی خلیج باکو قرار گرفته است و امروزه یکی از جذاب ترین دیدنی های شهر باکو است. ایچری شهر در باکو دارای بخش های مختلفی است.

۲۳ شهر، ۳ چشمه ی آب، میدان بازار، ۲ کاروان سرا، قلعه ی دختر، دورازه ی ورودی، قبرستان قدیمی، حمام شاه، قصر شروانشاهیان و بسیاری از بخش های دیگر در بین متعلقات این شهر تاریخی قرار گرفته اند. ایچری شهر در بین دیوارهای مختلفی کاملا محصور است.

Related image

با توجه به سرشماری که از تعداد افراد ساکن در ایچری شهر در سال ۲۰۰۷ میلادی به عمل آمد، در این شهر در حدود ۳ هزار نفر زندگی می کردند. اولد سیتی باکو دارای مناطق مختلف بوده است که همه هم بر اساس جایگاه اجتماعی دسته بندی می شده است.

یکی از نکات جالبی که درباره ی این منطقه و تقسیم بندی هایش وجود دارد این است که بیشترین نامی که برای تقسیم بندی مناطق مختلف این نقطه ی تاریخی استفاده می شده است بر اساس مساجدی بوده است که در این منطقه وجود داشته است.

از این مساجد هم می توانیم به:

  • منطقه ی مسجد جامع محمدیار
  • منطقه ی مسجد جمعه
  • مسجد جامع شال

اشاره نماییم.

Image result for ‫مسجد جامع شال باکو‬‎

از دیگر دانستنی های جالبی که درباره ی این سایت تاریخی وجود دارد این است که در ایچری شهر در باکو یک درخت توت که در قسمت پشتی یک مسجد قرار گرفته بوده است، نماد اصلی شهر بوده است. مردم محلی اعتقاد دارند که این درخت بیش از چندین قرن عمر کرده بوده است! البته این توضیح را درباره ی توت باید بدهیم که در بین آذربایجانی ها و مخصوصا مردم باکو، توت یکی از نمادهای ملی است و در بسیاری از آهنگ ها، اشعار، تکه کلام ها، داستان ها و خلاصه هر چیزی که به فرهنگ در آذربایجان ربط پیدا می کند، وجود داشته است.

در ایچری شهر در باکو یک کتاب فروشی بسیار قدیمی وجود دارد که هم اکنون هم فعال است. در این کتاب فروشی انواع کتاب های دست دوم و در بیشتر مواع نایاب و حتی کتاب های نو و دست اول نیز به فروش می رسد. در این قسمت از شهر باکو می توانید به صورتی بسیار پرر نگ و واضح آثاری از زندگی و حضور ایرانی ها را ببینید. این کتاب فروشی خیلی مشهور است.

جاذبه های تاریخی در ایچری شهر باکو

  • قلعه ی شیروانشاه در ایچری شهر | Shirvanshahs palace

حال که با ایچری شهر آشنا شدید، خوب است که به صورت مختصر با برخی از جاذبه های تاریخی و غنی که در دل این سایت تاریخی قرار گرفته است هم آشنا شوید. در زبان ترکی آذربایجانی به این قلعه، Şirvanşahlar sarayı می گویند. این قلعه در پشت دیوارهای ایچری شهر به وجود آمده است. این قلعه در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده است.

درباره ی قلعه ی شیروانیان نکته ی جالبی که وجود دارد این است که در طول قرن های متمادی و بلایای طبیعی و غیر طبیعی با این حال این قلعه از لحاظ معماری آسیب چندانی ندیده است. سازمان میراث یونسکو به این اثر تاریخی لقب یکی از مرواریدهای آذربایجان را داده است.

این کارخ در سال ۱۹۶۴ میلادی به عنوان موزه ای حفاظت شده اعلام شد. قلعه ی شیروانیان در سال ۲۰۰۰ در لیست آثار یونسکو به ثبت رسید. این قلعه از بخش های مختلفی همچون: مسجد، ساختمان اصلی، مقبره ی سید یحیی، حمام کاخ، دیوان خانه، باقی مانده هایی از مسجد تاریخی کی قباد و بسیاری از قسمت های دیگر تشکیل شده است.

دیوان خانه ی این قصر دارای یک اتاق کوچک است. ساختمان اصلی قصر هم دارای ۲ طبقه است و در زمان شاه شیخ ابراهیم اول ساخته شده است. مقبره ی کاخ هم که یک بنای مستطیلی است، در سال ۸۳۹ میلادی به دستور یکی از بزرگ ترین پادشاهان شیروانیان ساخته شد.

Image result for ‫قلعه شیروانشاه باکو‬‎

  • مسجد محمد

یکی از جاذبه هایی که در ایچری شهر قرار دارد، مسجد محمد است. این مسجد دارای قدمتی بالا و مرتبط با دوران اسلامی می باشد. ساخت این مسجد به دوران فریبرز اول شروانشاهی باز می گردد. این مسجد توسط محمد ابن ابوبکر ساخته شد.

Related image

  • قلعه ی دختر | Maiden tower

می رسیم به یک جاذبه ی دیگر در ایچری شهر یا اولد سیتی باکو یعنی قیز قالاسی یا همان قلعه ی دختر. این قلعه نه تنها یکی از جاذبه های معروف در باکو است بلکه در سراسر آذربایجان جاذبه ای معروف و مهم به شمار می رود. جالب است بدانید که این قلعه از لحاظ بازدید گردشگران در رتبه ی دوم قرار می گیرد.

شما با بازدید از ایچری شهر می توانید خیلی راحت هم از قلعه ی دختر بازدید کنید و بر عکس این حالت هم وجود دارد. این برج هم به ثبت جهانی در یونسکو رسیده است. درباره ی برج دختر باید بگوییم که بنا در واقع در ابتدا برای برگزاری جشن ها و مراسم های مختلف زرتشتیان ساخته شده بوده است. البته هنوز هم بعد از گذشت سالیان سال در این برج جشن های سنتی و کهنی مثل جشن باستانی نوروز برگزار می شود.

بر اساس نتایجی که از تحقیقاتی که در سال ۱۹۶۲ و ۱۹۶۳ میلادی به عمل آمد مشخص شد که بنای این قلعه بر روی یک سنگ دریایی ساخته شده است. یکی دیگر از نکات جالبی که درباره ی این قلعه وجود دارد این است که در ۲ مرحله یعنی در بین قرن های ۵ و ۶ میلادی و در دور بعدی در قرن ۱۲ میلادی ساخته شده است. قلعه جنسی سنگی دارد و در کمال تعجب کاملا ضد زلزله است. فوندانسیون این ساختمان تا ۱۴ متر در زیر زمین فرور رفته است. ظرفیت این ساختمان ۲۰۰ نفر است.

Image result for ‫قلعه دختر باکو‬‎

نکاتی مهم درباره ی ایچری شهر در باکو

  • برای بازدید از ایچری شهر ۲۴ ساعت شبانه روز را وقت دارید ولی، بهترین ساعات بازدید از آن بین ساعات ۸ تا ۱۰ شب است.
  • مدت زمانی که برای بازدید از این سایت تاریخی نیاز دارید، نهایت تا ۳ ساعت است.
  • بازدید از این جاذبه کاملا در همه ی بخش ها رایگان است.
  • برای رفتن به این قسمت از شهر می توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه ایچری پیاده شوید.
  • آدرس: Sabayil, Baku, Azerbaijan

جدیدترین ها

مهاجرت به کانادا با اکسپرس انتری - express entry

برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا

مهاجرت به کانادا با اکسپرس انتری - express entry راهنمای جامع برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا...
قوانین مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۴

مهاجرت به کانادا در سال 2024: آیا محدودیت‌های جدیدی در راه است؟

قوانین مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۴ قوانین مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۴ کانادا یکی از مقاصد مه...

هتل های قدیمی جهان

قدیمی ترین هتل های جهان هتل ها در سراسر جهان پراکنده شده اند. بسیاری از هتل ها تغییر کاربری داده ا...
انواع ویزای اروپا

انواع ویزای کانادا

بسیاری از مردم مایل به سفر، تحصیل یا مهاجرت به کانادا هستند اما بهترین راه را برای انجام این کار نم...

سوپر ویزا کانادا

سوپر ویزا کانادا یا همان ویزای والدین کانادا، نوعی ویزای مولتیپل کانادا است که امکان چند بار ورود ب...
تماس با پشتیبانی

ماهبدپرواز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16:30 و در روزهای پنجشنبه از ساعت 8 الی 13:30 پاسخگوی شما عزیزان می‌باشد.