english
En

مجسمه دو عاشق در باتومی

Rate this post

داستان مجسمه دو عاشق در باتومی گرجستان!

مجسمه علی و نینو در باتومی

یکی از جاذبه های دیدنیکه توریست ها برای دیدنش رهسپار خیابان های باتومی می شوند، دو مجسمه است که به ثمبلی از عشق تبدیل شده است! اما علت این موضوع چیست؟ نام این دو مجسمه علی و نینو بوده که در کنار دریای شهر باتومی قرار گرفته و تمام ساکنین شهر از داستان این دو شخصیت علی و نینو مطلع هستند. با این حال تمام گردشگرانی که برای انجام انواع تفلریحات وارد این شهر می شوند، مشتاقانه به دیدن این دو مجسمه می آیند تا نه تنها از حرکت و نورپردازی زیبای آن ها دیدن کنند بلکه داستان زندگی این دو نفر را هم بشوند. دو شخصیتی که تنها یکی از آن ها گورجی بوده و در زندگی خود با فراز و نشیب بسیاری روبرو شده اند. برای آشنایی با مجسمه ها و داستان تاریخی این دو در ادامه با ما همراه باشید.

این دو فرد در دوران بسیار جنجالی در باکو عاشق یکدیگر می شوند و از همان ابتدا مشکلات خود را نشان می دهد. چرا که این دو از دو مذهب جداگانه بودند و نمی توانستند با یکدیگر ازدواج کنند. علی یک مسلمان از کشور آذربایجان بوده که در باکو زندگی می کرد و نینو دختری گورجی بوده که مذهب مسیحی داشت. زندگی این دو جوان همانطور که در مجسمه علی و نینو نشان داده شده است، در رنگ های خاصی به صورت سمبلیک نشان داده شده است. این دو نفر در نهایت مجبور شدند تا در دوران جنگ جهانی اول و سپس انقلاب داخلی شاهد شکل گیری جمهوری آذربایجان باشند و در این راه سختی بسیار بکشند.

این رمان در جزئیات شرح زیبایی طبیعت و نوع زندگی مردم در داغستان، آذربایجان، ایران و تفلیس بسیار قوی عمل کرده و با تخیل خواننده به خوبی بازی می کند. با وجود این که اکثر وقایع این رمان در باکو اتفاق افتاده است، مجسمه علی و نینو را در باتومی گرجستان ساخته اند. شاید این موضوع برایتان جذاب باشد که بدانید، در بسیاری از قسمت های این رمان شخصیت های داستان وارد ایران می شوند و حتی برای مدتی در تهران زندگی می کنند.

Related image

جادوی مجسمه ها

بسیاری از این گردشگران و افراد، به این مجسمه ها، جادوی وصال لقب داده اند. خالق این اثر وظیفه خود دانسته تا تمام مشکلات این دو نفر را در مجسمه علی و نینو به صورت تمام و کمال و سمبلیک نشان دهد. اگر به گرجستان و شهر باتومی رفتید حتما به دیدن  مجسمه معروف “علی و نینو” بروید.  یادتان باشد که برای اینکه تصویر و حرکت زیباتری از این دو مجسمه دیده شود، افراد مربوطه مجسمه علی و نینو را در ساعت ۷ شب روشن می کنند. بنابراین اگر می خواهید از دیدن حرکت این دو مجسمه فیلم بگیرید یا عکاسی کنید، بهتر است که پس از این ساعت به محل مجسمه بروید.

حرکت دو مجسمه ای که به صورت شیار مانند طراحی شده اند و با نورپردازی که درون آن ها انجام می شود، نشان دهنده داستان بین دو شخصیت را روایت می کند. این دو مجسمه زمانی که از هم دور می شوند با رنگ های سرد نورپردازی شده اند و زمانی که به هم نزدیک می شوند و با هم ادغام می شوند، به رنگ قرمز که نمادی از عشق است در می آیند. این دو مجسمه چنان با ظرافت و زیبایی طراحی شده است که در نهایت شما را به خواندن رمان اصلی علی و نینو سوق می دهد. برای دیدن این مجسمه حداقل نیم ساعت زمان بگذارید. زمانی گذشتن مجسمه علی و نینو از درون یکدیگر، حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد.

مجسمه ای برای سمبل عشق

مجسمه علی و نیو حدود ۸ متر ارتفاع دارند و در کنار ساحل دریای سیاه و در مجاورت بلوار باتومی و پارک میراکل این شهر در کنار اسکله ای که پشت چرخ و فلک است قرار دارند. هنرمندی که این مجسمه ها را ساخته است، شخصی به نام تامار کوسیتادزه (Tamar Kvesitadze) بوده که برای مجسمه های خود از رمان قربان سعید الهام گرفته است. این دو مجسمه بر روی یک سکو قرار گرفته اند و در حرکتی دورانی و مارپیچ می چرخن تا به یک دیگر می رسند. از درون یکدیگر عبور می کنند و دوباره از هم دور می شوند.

دقیقا ماجرایی که درون رمان برای این دو شخصیت اتفاق می افتد. علی و نینو در ابتدای داستان و پس از خواستگاری علی از خانواده نینو از یکدیگر به دلایلی جدا می شوند و علی را از باکو به سمت ایران برای پناه گرفتن می فرستند. در نهایت نینو نیز، برای پیدا کردن علی راهی ایران می شوند. این دو نفر در یکی از روستاهای شمال غربی کشورمان ایران با یکدیگر ازدواج کرده و به مدت ۳ سال در آنجا زندگی می کنند. این ۳ سال همزمان با جنگ جهانی اول در دنیاست که آشوب و بدبختی سرتاسر دنیا را در برگرفته است. در نهایت در پایان جنگ جهانی اول و با ضعیف شدن روس ها و خروجشان از باکو، این دو عاشق به باکو بر می گردند. با این حال این برگشت تنها شروع جنگی بی نهایت طولانی در باکو و شروع حرکاتی خودجوش برای استقلال باکو و آذربایجان از روسیه به عنوان جمهوری آذربایجان بود. این دو نفر در این میدان جنگ برای چندین بار از یک دیگر جدا شده و علی در جریان جنگ کشته می شود.

وصال و فراق چندین باره این دو عاشق در مجسمه علی و نینو به خوبی نشان داده شده است. این دو مجسمه پس از حرکتی مارپیچی که ده دقیقه طول می کشد به یکدیگر می رسند. با هم ادغام شده و یکی می شوند و در نهایت از هم می گذرند و دور می شوند. دقیقا همان اتفاقی که برای تمام شخصیت های داستان های عاشقانه دنیا می افتد.

Image result for ‫مجسمه دو عاشق در گرجستان‬‎

نکته: قبل از سال ۲۰۱۰، این مجسمه معروف، به عنوان “عاشقان” نامگذاری شده بود و بر روی نقشه های شهر، آن به نام یک مجسمه سازی فلزی از عشق “LOVE” نشان داده اند. با این حال، چند سالی است که آن را به عنوان مجسمه علی و نینو نامگذاری کرده اند و در جهان شناخته شده است. بنابراین در نقشه های باتومی به دنبال مجسمه عاشقان بگردید تا مکان این مجسمه را پیدا کنید.

جدیدترین ها

مهاجرت به کانادا با اکسپرس انتری - express entry

برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا

مهاجرت به کانادا با اکسپرس انتری - express entry راهنمای جامع برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا...
قوانین مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۴

مهاجرت به کانادا در سال 2024: آیا محدودیت‌های جدیدی در راه است؟

قوانین مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۴ قوانین مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۴ کانادا یکی از مقاصد مه...

هتل های قدیمی جهان

قدیمی ترین هتل های جهان هتل ها در سراسر جهان پراکنده شده اند. بسیاری از هتل ها تغییر کاربری داده ا...
انواع ویزای اروپا

انواع ویزای کانادا

بسیاری از مردم مایل به سفر، تحصیل یا مهاجرت به کانادا هستند اما بهترین راه را برای انجام این کار نم...

سوپر ویزا کانادا

سوپر ویزا کانادا یا همان ویزای والدین کانادا، نوعی ویزای مولتیپل کانادا است که امکان چند بار ورود ب...
تماس با پشتیبانی

ماهبدپرواز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16:30 و در روزهای پنجشنبه از ساعت 8 الی 13:30 پاسخگوی شما عزیزان می‌باشد.