english
En

بوسنی و هرزگوبین

Rate this post

درباره  بوسنی و هرزگوبین

در کشور بوسنی و هرزگوین سه قوم مسلمان، صرب و کروات زندگی می‌کنند.

بوسنی و هرزگوین کاندیدای بالقوه پیوستن به اتحادیه اروپا و همچنین از آوریل ۲۰۱۰ کاندیدای عضویت در ناتو است. علاوه بر این بوسنی و هرزگوین از آوریل ۲۰۰۲ عضو شورای اروپا، عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و نیز عضو ناظر در سازمان همکاری اسلامی است.

کشور بوسنی و هرزگوین ، واقع شده در غرب  شبه جزیره بالکان در اروپا است . منطقه بزرگتر بوسنی مناطق شمالی و مرکزی این کشور را اشغال می کند و هرزگوین جنوب و جنوب غربی را اشغال می کند. این مناطق تاریخی با دو نهاد سیاسی خودمختار که توسط معامله بین المللی دیتون 1995 تأسیس شده اند.جمهوری صربکا (جمهوری صرب بوسنی) ، واقع در شمال و شرق و فدراسیون بوسنی و هرزگوین ، اشغال مناطق غربی و مرکزی. پایتخت کشور استسارایوو  و شهرهای مهم منطقه ای مستر و بانجا لوکا نام دارند.

این سرزمین غالباً تأثیر قدرتهای منطقه ای قوی تری را نشان داده است که از عهده کنترل آن برآمدند ، و این تأثیرات به ایجاد ترکیب قومی و مذهبی غنی از لحاظ شخصیتی بوسنی و هرزگوین کمک کرده است. اسلام ، مسیحیت ارتدوك و كاتولیسم رومی همگی حضور دارند و این سه دین به طور کلی مربوط به سه گروه عمده قومی: بومی ها ، صرب ها و كروات ها هستند. این جمعیت چند قومی و همچنین موقعیت تاریخی و جغرافیایی این کشور بین صربستان و کرواسی ، مدتهاست که بوسنی و هرزگوین را در برابر آرمانهای ارضی ملی گرایی آسیب پذیر کرده است .

پس از جنگ جهانی دوم ، آن به جمهوری سازنده جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی تبدیل شد . پس از تجزیه این کشور در سال 1991 ، اکثریت جمعیت بوسنی و هرزگوین در همه پرسی 1992 به استقلال رای دادند. با این حال ، اکثر مردم صرب کشور مخالف استقلال بودند وهمه پرسی را تحریم کردند.
جنگ به زودی منطقه را از بین برد ، زیرا ناسیونالیست های قومی در بوسنی و هرزگوین ، با حمایت صربستان و کرواسی ، در برخی موارد ، سعی کردند کنترل سرزمین هایی را که خودشان ادعا می کردند ، به دست بگیرند. مبارزات پاکسازی قومی وحشتناک بین سالهای 1992 تا پایان 1995 باعث کشته شدن هزاران نفر و خشونت بیش از دو میلیون نفر در بیشتر بوسنی و هرزگوین شد. مداخله بین المللی در درگیری بوسنیایی سرانجام منجر به توافق صلح شد ، موافقتنامه دیتوندر اواخر سال 1995انجام شد. موافقتنامه دیتون جنگ را در بوسنی و هرزگوین پایان داد ، اما همچنین این کشور را به عنوان یک کشور شکننده ، بسیار غیرمتمرکز و از نظر قومی تقسیم کرد که با یک نماینده غیرنظامی بین المللی مجاز به اعمال قانون و عزل مقامات داخلی  برای محافظت از صلح اداره میشود.

بوسنی و هرزگوبین
بوسنی و هرزگوبین

اقلیم

اگرچه در نزدیکی دریای مدیترانه واقع شده است ، بوسنی و هرزگوین تا حد زیادی از تأثیر اقلیمی آن توسط رشته کوههای آلپ دیناریک این منطقه جدا شده است . آب و هوا در منطقه بوسنی شبیه به ارتفاعات جنوب اتریش است – عموما معتدل ، گرچه در زمستان بسیار سرد است. در Banja Luka سردترین ماه ژانویه است که متوسط ​​میانگین دما در حدود 32 درجه سانتی گراد (0 درجه سانتی گراد) و گرم ترین ماه جولای است که متوسط ​​میانگین دما 72 درجه فارنهایت (22 درجه سانتی گراد) است. در ماه های ژانویه و فوریه ، Banja Luka کمترین میزان بارش را دریافت می کند ، و در ماه می و ژوئن بیشترین میزان بارندگی را تجربه می کند.

هرزگوین وابستگی بیشتری به منطقه کرواسی Dalmatia دارد که در تابستان می تواند به شدت گرم باشد.  درMostar ، در امتداد رودخانه Neretva ، سردترین ماه ژانویه است که میانگین آن در حدود 42 درجه فارنهایت (6 درجه سانتی گراد) و گرم ترین ماه جولای است و میانگین آن در حدود 78 درجه فارنهایت (26 درجه سانتی گراد) است. Mostar از ژوئن تا سپتامبر یک فصل نسبتاً خشک را تجربه می کند و بیشترین میزان بارش بین اکتبر و ژانویه است.

گروه ها و مذاهب قومی

بوسنی و هرزگوین محل اقامت  اقوام بیشمار است.  بزرگترین آنها سه دسته هستند :بوسنیاکی ها ،صرب ها ، وکروات . تلاش های مداوم جامعه بین المللی برای  بازگشت افرادی که  اجباری آواره شده اند در جریان درگیری های بوسنیایی (1995-1992) به خانه های اصلی آنها و همچنین حساسیت های سیاسی داخلی ، مانع از انجام سرشماری درست در قرن بیست و یکم شد. با این وجود، برآورد شده است که بوسنیایی  بیش از دو پنجم را تشکیل می دهند، صرب ها تقریبا یک سوم، و کروات ها کمتر از یک پنجم از جمعیت کشور را تشکیل میدهند.

ارتباط دین با هویت ملی به این معنی است که هویت دینی همچنان مهم باقی مانده است. با فروپاشی کمونیسم ، احیای ناسیونالیسم در پی تجزیه یوگسلاوی و خشونت جنگ, نقش دین در هر سه جمعیت افزایش یافت . با این وجود ، حضور در کلیسا و مساجد همچنان کم است.

جغرافیا

کشور بوسنی و هرزگوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرق اروپا و در شبه جزیره بالکان قرار گرفته‌است با آب و هوایی معتدل و کوهستانی و سرسبز زیبا ؛ که با کشورهای کرواسی، صربستان و مونته نگرو مرز مشترک دارد. این کشور از دو ناحیهٔ بوسنی (در شمال) و هرزگوین (در جنوب) تشکیل شده‌است. مرز آبی این کشور به طول ۲۲ کیلومتر در جنوب تنها راه دسترسی این کشور به آب‌های آزاد دریای مدیترانه است، بندر نئوم در این منطقه واقع شده‌است.

جمعیت

جمعیت این کشور ۳٬۲۸۹،۰۰۰ نفر، میانگین سنی جمعیت ۳۹ سال و امید به زندگی در بدو تولد برای زنان ۸۲ سال و برای مردان ۷۴ سال است. کمتر از ۰/۱ درصد از مردم آن به بیماری ایدز مبتلا استند.

تبار مردم این کشور اسلاو است. ۴۸٪ از مردم این کشور بوسنیایی، ۳۷٪ صرب و ۱۴٪ کروات‌اند. مذهبِ مردمِ بوسنی هرزگووین اسلام (سنی) و مسیحیت (ارتدوکس و کاتولیک) است. که از این میان ۴۰ درصد از آن‌ها مسلمان، ۳۱ درصد ارتودوکس و ۱۵ درصد کاتولیک‌اند.

زبان

زبان‌های محلی رایج در این کشور بوسنیایی، کروواتی و صربی است، اما بوسنیایی زبان اصلی آن‌ها است.

جهت دریافت ویزای شینگن فوری و ویزای مولتیپل کانادا با ماهبد تماس خاصل فرمایید

 

جدیدترین ها

مهاجرت به کانادا با اکسپرس انتری - express entry

برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا

مهاجرت به کانادا با اکسپرس انتری - express entry راهنمای جامع برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا...
قوانین مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۴

مهاجرت به کانادا در سال 2024: آیا محدودیت‌های جدیدی در راه است؟

قوانین مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۴ قوانین مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۴ کانادا یکی از مقاصد مه...

هتل های قدیمی جهان

قدیمی ترین هتل های جهان هتل ها در سراسر جهان پراکنده شده اند. بسیاری از هتل ها تغییر کاربری داده ا...
انواع ویزای اروپا

انواع ویزای کانادا

بسیاری از مردم مایل به سفر، تحصیل یا مهاجرت به کانادا هستند اما بهترین راه را برای انجام این کار نم...

سوپر ویزا کانادا

سوپر ویزا کانادا یا همان ویزای والدین کانادا، نوعی ویزای مولتیپل کانادا است که امکان چند بار ورود ب...
تماس با پشتیبانی

ماهبدپرواز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16:30 و در روزهای پنجشنبه از ساعت 8 الی 13:30 پاسخگوی شما عزیزان می‌باشد.